Regularne monitorowanie stanu zużycia opon to jeden z wielu obowiązków, jaki spoczywa na wszystkich kierowcach. Z przepisowego punktu widzenia niezależnie od długości pokonywanej autem trasy, przed przystąpieniem do jazdy trzeba upewnić się, czy dany samochód nie zagraża bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu drogowego. W nowoczesnym aucie o większości potencjalnych problemów związanych z poszczególnymi elementami układów (np. braku oleju, niesprawnych hamulcach, zapchanych filtrach itp.) poinformuje nas komputer pokładowy. W niektórych modelach klasy premium kondycja ogumienia może być monitorowana elektronicznie, ale w praktyce nie odciąża to kierowcy pod względem odpowiedzialności za stan opon. Jak samodzielnie rozpoznać czy opony są zużyte? Dlaczego warto zainwestować w ogumienie najwyższej klasy? Czy opony wielosezonowe zużywają się szybciej od letnich i zimowych? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Jak sprawdzić jak bardzo zużyte są opony 225/50R17?
Pomiar głębokości bieżnika opony to najłatwiejszy sposób na zweryfikowanie tego, czy nadaje się ona do jazdy. Dopuszczalna głębokość bieżnika może się różnić w zależności od przepisów obowiązujących w danym kraju, ale nie zmienia to faktu, że wszyscy producenci opon zobligowani są także do wskazania minimalnej wartości względem każdego modelu opony. W świetle polskiego prawa rzeźba bieżnika nie może być mniejsza od 1,6 mm niezależnie od rodzaju opony. W rzeczywistości większość specjalistów i producentów zaleca jednak żeby wartość ta oscylowała w granicach 3-4 mm. Warto wspomnieć też, iż nowe opony 225/50R17 posiadać będą początkowo bieżnik o głębokości 8-10 mm. Wartość ta może się różnić oczywiście w zależności od rodzaju opon oraz technologii zastosowanych przez danego producenta. Pomiar głębokości bieżnika wykonać można samodzielnie przy pomocy specjalnej miarki lub standardowej suwmiarki.
Czy wielosezonowe opony 225/45R17 zużywają się szybciej od letnich albo zimowych?
Wbrew pozorom to właśnie letnie oraz zimowe opony 225/45R17 cechować się będą większą trwałością niż wielosezonowe warianty. Związane jest to przede wszystkim z mieszanką gumy, która w przypadku ogumienia całorocznego jest bardziej podatna na ścieranie. W kontekście tego, jak szybko zużywają się poszczególne rodzaje opon, bardzo istotne są także czynniki takie jak:
– styl jazdy kierowcy,
– intensywność eksploatacji pojazdu w niesprzyjających warunkach (np. jazda po bezdrożach albo nieutwardzonych asfaltem drogach itp.),
– masa eksploatacyjna pojazdu i częstotliwość jazdy z dodatkowym obciążeniem,
– jakość oraz skład mieszanki gumy, którą zastosował dany producent.
Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę podczas oceny stanu zużycia opon?
Podczas regularnego monitorowania stanu opon pamiętać trzeba także o pomiarze ciśnienia, ponieważ to właśnie on pozwala łatwo i szybko wykryć jakiekolwiek nieprawidłowości. Warto upewnić się też czy na samej oponie nie widać żadnych plam, przetarć, deformacji, sparceń, rozdarć czy pęknięć.